لایحه بودجه در صحن مجلس مطرح می‌شود

گروه سیاسی- بررسی بودجه ۹۷ در جلسه غیر‌علنی، خبر خوش مجلس برای آتش‌نشانان، مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم‌ و درخواست نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری برای تحقیق و تفحص از مدرک رییس‌جمهور از جمله مهم‌ترین برنامه‌های مجلس شورای اسلامی بودند. جلسه مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که نمایندگان قبل از شروع جلسه علنی در یک جلسه غیرعلنی به بررسی بودجه ۹۷ پرداختند. همچنین علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی گفت: قبل از جلسه علنی نیم ساعتی راجع به مسایل کشور و بودجه بحث کردیم تا هماهنگی‌های لازمی در این‌باره با نمایندگان داشته باشیم. در این جلسه بررسی لایحه یک‌فوریتی اصلاح بند ۲ ماده واحده قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر و‌... در دستور کار مجلس قرار گرفت.
بهروز نعمتی نیز در خصوص جزییات جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی در خصوص سه موضوع منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و لایحه بودجه بحث و بررسی صورت گرفت. وی ادامه داد: تحرکات اخیر ترکیه در سوریه مورد بررسی قرار گرفت‌ زیرا دغدغه بسیاری از نمایندگان بود. نعمتی اظهار کرد: دعوت اخیر ترامپ از سفرای اروپایی برای همسو کردن آنها با اهداف آمریکایی‌ها در مورد برجام و صنایع موشکی ایران از موضوعات فرامنطقه‌ای بود که در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفت، نمایندگان معتقد بودند این تلاش‌های واهی، پوشالی و پوچ آمریکا به نتیجه نخواهد رسید. وی اظهار داشت: کمیسیون تلفیق گزارش خود را از اصلاح لایحه بودجه در اختیار نمایندگان قرار داد به همین دلیل از امروز بررسی لایحه بودجه در دستور صحن علنی مجلس قرار گرفت و احتمالا تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد. سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: طبق آیین‌نامه در جلسه امروز سه نماینده در موافقت و سه نماینده در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سخنرانی می‌کنند. در ادامه مجلس در مصوبه‌ای شهرداری‌ها را مکلف به پرداخت چهار درصد مابه‌التفاوت حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به سازمان تامین اجتماعی کرد. براساس این مصوبه آن دسته از آتش‌نشانانی که مشمول قانون کار نبودند مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند.
مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم
نمایندگان در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوران تصدی محمد فرهادی اختصاص داشت، با انجام این تفحص مخالفت کردند.


در ادامه حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، با اعتراض به اینکه درخواست برخی نمایندگان از طرح سوال از رییس‌جمهور و سوال درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری، در مجلس مسکوت مانده است، گفت: ریشه اغتشاشات اخیر هم همین موارد بود که در مجلس اجازه بررسی آن داده نشد. او سپس از درخواست تحقیق و تفحص از مدرک رییس‌جمهور سخن گفت و افزود: خدا رحمت کند مرحوم کردان را که در همین مجلس مدرکش را بررسی کردیم و مجلس با او برخورد کرد. هم‌اکنون نیز انتظار دارم مجلس همان روش را داشته باشد و از مدرک رییس‌جمهور تفحص شود. اگر این اشکال وارد بود، باید جوابش روشن شود و از طریق محاکم قضایی پیگیری شود. اگر هم وارد نبود، ابهام رفع می‌شود. نگذارید این زخم باز بماند.
علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به وی، با اعتراض به نحوه سخن گفتن او، اظهار داشت: اینکه می‌گویید در مجلس نمی‌گذارند سوال شود و عدم سوال از وضعیت موسسات مالی، عامل اغتشاش شده است، تحلیل درستی نیست. خودتان می‌دانید قبل از اینکه سوال درمورد موسسات مالی مطرح شود، ما داشتیم این موضوع را پیگیری می‌کردیم. خود شما هم در جریانید که آقای پزشکیان از سوی مجلس با حضور نمایندگانی از دو قوه دیگر چقدر پیگیر این موضوع بودند تا گشایشی شود. گزارشش را هم در مجلس دادیم و گفتیم اگر برخی همچنان تقاضای سوال دارند، ارائه دهند. اما تقاضایی ارائه نشد. خودتان به دست خودتان کاری که در مجلس شد را تضعیف نکنید. او سپس با اشاره به اینکه گزارش تحقیق و تفحص از مدرک رییس‌جمهور را کمیسیون فرهنگی رد کرده است، ادامه داد: بنابراین باید گزارش رد درخواست را به رای بگذاریم. کسانی که موافق نظر کمیسیون هستند، نظرشان را اعلام کنند. موافقین رد این درخواست باید رای مثبت بدهند و آنها که می‌خواهند تحقیق و تفحص انجام شود، باید رای دو یعنی رای مخالف بدهند.
رییس مجلس سپس اعلام کرد که رای نمایندگان مخالف رای کمیسیون بوده است و باید بار دیگر برای اصل موضوع تحقیق و تفحص از مدرک رییس‌جمهور، رای‌گیری شود. هنوز رای‌گیری مجدد اعلام نشده بود که لاریجانی اعلام کرد، اشتباه کرده و نظر کمیسیون مبنی بر رد تحقیق و تفحص مصوب شده و دیگر نیازی به رای‌گیری درباره اصل موضوع نیست. برخی طراحان این طرح معترض بودند و با حضور در جایگاه هیات رییسه اعلام می‌کردند که به درستی توجیه نشده بودند که چگونه رای دهند. لاریجانی اما این اعتراضات را نپذیرفت و یادآور شد که چندین بار این موضوع را توضیح داده است.
در ادامه یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس، هم به صداوسیما برای القای یاس و بی‌اعتمادی هشدار داد و هم منتقدان افراطی دولت را از ادامه این روند برحذر داشت تا موجبات بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت را رقم نزنند.
فاطمه حسینی نماینده تهران در نطق خود با بیان اینکه شهروندان محترم حق اعتراض دارند، از قوه قضاییه و دولت خواست درباره ابعاد ناآرامی‎های اخیر به مردم توضیح دهند و بگویند برای جلوگیری از تکرار این روند چه برنامه‌ای دارند. او با بیان اینکه اکنون زمان گفت‌و‌گوی ملی است، ادامه داد: کمتر از یک‌سال پیش گفت‌و‌گوی ملی را در مجلس آغاز کردیم. از نفرت و سوء ظن همه زیان می‌بینند. ازصداوسیما می‌خواهم به جای القای یاس و تخریب دولت راه را برای شنیدن واقعی صدای ملت و گفت‌و‌گوی نخبگان باز کند. شایسته نیست امروز مرجعیت رسانه‌ای از صداوسیمای رسمی خارج شود.
عضو فراکسیون امید از رقبای سیاسی دولت خواست توجه داشته باشند که افراطی‌گری در نقدها علیه دولت، نه تنها موجب سلب اعتماد عمومی از دولت، بلکه از حاکمیت می‌شود و باید از این کار پرهیز کنند. حسینی افزود: آقای روحانی! چالش‌ها و ابرچالش‌های کشور بر کسی پوشیده نیست. از سربسته سخن گفتن با مردم بپرهیزید. کمتر از هشت ماه پیش ملت ایران به شما رای دادند. با ملت به صراحت و شفافیت سخن بگویید و آنان را به مشارکت مجدانه فرابخوانید. با مسوولان در استان‎ها و مجامع نمایندگان‌ استانی جلسات مستمر هفتگی بگذارید تا مشکلات مردم حل شود. با احزاب و گروه‌های مختلف جلساتی داشته باشید و از آنها برای حل مشکلات مردم مدد بطلبید. او در پایان با بیان اینکه افزایش نرخ ارز پیامدهایی دارد و مردم را نگران کرده است، افزود: این موضوع بر قیمت بسیاری از کالاهای روزمره زندگی مردم اثرگذار است.
مصطفی کواکبیان درنشست علنی مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی‌ گفت: برخی مطبوعات مطرح کردند که رد مصوبه کمیسیون تلفیق درمورد لایحه بودجه پیام اصلاح‌طلبان به دولت بود، این درحالی است که اینچنین نبود و تنها همراهی با ملت بود. نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه این گزارش رد مصوبه کمیسیون تلفیق بود، افزود: برخی نمایندگان حتی گاهی نظرات دولت را منطقی‌تر می‌دانستند، همچنین کمیسیون تلفیق ۷۲ ساعت زمان برای بررسی مجدد لایحه بودجه در اختیار داشت، اما تنها چهار ساعت از آن را استفاده کرد که برخی نکات و تغییرات کمیسیون تلفیق در بودجه غیرقابل دفاع است.
وی با بیان اینکه افزایش صفردرصدی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها غیرقابل قبول است، تصریح کرد: اساتید دانشگاه‌ها دراین خصوص اعتراضاتی دارند، به جای اینکه طبقات ضعیف را به لحاظ درآمدی ارتقا دهیم، برای افراد زحمت کشیده در آموزش عالی چنین قانونی تصویب می‌کنیم، به طورحتم این مساله سبب خروج اعضای هیات علمی از دانشگاه‌ها و تعطیلی مراکز آموزش عالی می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به تصویب قوانینی درخصوص افزایش یارانه‌ها درکمیسیون تلفیق‌ گفت: منابع افزایش یارانه‌ها مشخص نشده است، ضمن اینکه برخی اعضای کمیسیون تلفیق با طرح پیشنهادهایی مانع از انتقال آب دریای خزر به استان سمنان شده‌اند که طبق تبصره ۲ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس اعضای کمیسیون تلفیق نمی‌توانند دربررسی لایحه بودجه پیشنهاد دهند.
لازم به ذکر است اصلاحات لایحه بودجه 97 در کمیسیون تلفیق انجام شد و امروز کلیات آن در دستور کار مجلس است‌. باید دید این اصلاحیه نظر نمایندگان را در صحن علنی مجلس جلب خواهد کرد یا خیر.